Double Cleansing Remove Makeup Waterproof Hingga Bersih

Aku nak share macam mana aku cuci makeup terutamanya 'heavy' waterproof makeup pergi kenduri kahwin atau jalan-jalan. Untuk makluman korang, skin type aku ialah combination (oily & dry) dan acne-prone. Memang wajib bersihkan muka betul-betul, kalau tak jerawat naik, breakout! Huhu. Double cleansing ni digalakkan buat hari-hari pada rutin malam walaupun tak pakai makeup. 

DOUBLE CLEANSING

Step 1: Oil-based cleanser- Hada Labo Super Hyaluronic Acid Moisturizing Cleansing Oil

Pakai oil lagi jimat nak bersihkan makeup sebab tak perlu pakai banyak cotton pad. Selain tanggalkan waterproof makeup, oil cleanser ni akan bersihkan juga minyak berlebihan di muka. Boleh observe kadang-kadang ada benda putih (oil grits) terkeluar dari kulit muka. Bestnya Hada Labo CO ni dia ada Hyaluronic acid. Jadi jangan risau 'overwashing' bila gunakan CO ni, dia tak akan mengeringkan. Cara guna CO, tangan dalam keadaan bersih dan kering. Pum 2 kali, gosok untuk panaskan sikit dan terus urut muka tanggalkan semua mascara etc. Ambil sedikit air untuk emulsify minyak (jadi warna susu). Bilas bersih dan lap. 

Step 2: Micellar water - Garnier Micellar Water Pink (optional)

Ambil kapas dan tuang micellar water secukupnya. Sapu pada muka untuk buang residue minyak, kotoran habuk dan any makeup yang tertinggal. Aku suka Garnier sebab gentle dan mudah nak tanggalkan light makeup dan waterproof sunscreen sebelum solat. Micellar water boleh pakai banyak kali dalam satu hari, tak jadi masalah.

*Step ni boleh jadi step pertama juga, ada orang selesa guna micellar water dulu baru proceed dengan oil cleanser. Teknik ini dikenali sebagai triple cleansing. 

Baca juga: Bio Essence Rose Gold Water

Step 3: Water-based cleanser - COSRX Low PH Good Morning Gel Cleaser

Last step ialah cuci pakai pencuci muka biasa. COSRX adalah salah satu produk K-Beauty yang best bagi aku. Walaupun namanya 'Good Morning', aku pakai siang dan malam. Salah satu ingredient dia ialah betaine salicylate, bagus untuk redakan jerawat dan hilangkan tiny bumps. Selalunya aku akan basuh muka selama 60 saat untuk lebih efektif. 


Cara guna oil cleanser. 

Kelebihan double cleansing: 

  1. Mengurangkan clogged pores yang mengakibatkan whitehead dan blackhead 
  2. Mengurangkan jerawat 
  3. Kulit lebih lembut dan licin

Catat Ulasan

0 Ulasan

Close Menu