Bak kut teh halal resipi original Mualaf Cina

Bak kut teh menjadi bualan hangat bukan sahaja dari kalangan pelancong luar negara malah juadah tradisional masyarakat Cina ini sedang dibahaskan di Parlimen Malaysia sebagai salah satu makanan warisan kebangsaan sebaris dengan nasi lemak, roti canai dan nasi kandar. Mari kenali bak kut teh dengan lebih lanjut melalui artikel ini. 

bak kut teh


Bak kut teh 

Asal usul bak kut teh 

Bak Kut Teh adalah hidangan tradisional yang berasal dari Malaysia dan turut popular di Singapura, Thailand, Indonesia, Korea Selatan dan Indonesia. 

Sejarahnya bermula pada awal abad ke-20 di pelabuhan Klang, Malaysia dan dikaitkan dengan imigran dari Fujian, China. Pada masa itu, pekerja Cina Hokkien yang bekerja keras di pelabuhan memerlukan makanan yang menghangatkan dan tonik yang memberikan tenaga. 

Selain itu, masyarakat Teochew yang berada di Singapura turut menghasilkan bak kut teh versi mereka seawal tahun 1938.

Baca juga:

Maksud bak kut teh

Nama "Bak Kut Teh" sebenarnya berasal dari dialek Hokkien iaitu "meat bone tea". "Bak" bermaksud daging, manakala "Kut" bermaksud tulang. Daging yang selalu digunakan oleh masyarakat Cina ialah daging babi. 

Namun begitu, terdapat juga hidangan bak kut teh berasaskan ayam, daging kambing dan lembu yang dihasilkan oleh berbilang kaum di Malaysia terutamanya yang beragama Islam. 

"Teh" pula dikaitkan dengan teh oolong yang sering disajikan bersama bagi mengurangkan rasa muak hidangan ini yang penuh berlemak. 

Maksud "teh" yang lain merujuk kepada sup herba iaitu proses masakan ini yang menggunakan uncang herba dan bawang putih yang dimasak bersama daging dan tulang selama beberapa jam. 

Hidangan sampingan

Bahan masakan yang sering dicampur bersama di dalam sup ialah pelbagai jenis cendawan, sayur kubis dan tauhu kering. 

Daun ketumbar atau daun bawang bersama bawang goreng turut ditabur di atas sup sebelum dihidang. Bak kut teh dimakan bersama youtiao ataupun cakoi, cili kicap dan air teh panas. 

3 versi bak kut teh 

Terdapat 3 versi masakan bak kut teh yang popular iaitu:
  • Cara Teochew - supya lebih cerah dan menggunakan banyak lada hitam dan bawang putih 
  • Cara Hokkien - menggunakan banyak rempah dan kicap soya yang menghasilkan sup wangi, pekat dan gelap
  • Cara Cantonese - menggunakan herba perubatan untuk rasa sup yang lebih kuat 

Jenama herba bak kut teh halal di pasaran 



Berikut merupakan jenama uncang herba bak kut teh yang halal di pasaran:
  1. A1 Spices Bak Kut Teh 35g
  2. Togi Traditional Herbal Broth Spice (Bak Kut Teh) 35g
  3. Mo Sang Kor Campuran Herba dan Rempah 35g 
  4. Taste-Me Soup Spices Paste 116g 
  5. ClayPot Chickuteh Herbs & Spices Mix

Kebaikan herba bak kut teh 

bak kut teh
Kredit gambar: beyondnorm.com


Bawang Putih

Sebatian sulfur dalam bawang putih memberi kesan bermanfaat ke atas kesihatan. Dengan menghiris, menghancurkan, atau mengisar ulas bawang putih, bahan kimia thio-sulpinit dalamnya bertukar menjadi allicin, yang membantu meningkatkan sistem imun badan, membantu mencegah selsema dan virus flu. 

Ia juga membantu mengurangkan tekanan darah tinggi dan tahap kolesterol. Allicin juga adalah antibiotik bioaktif yang membantu melawan jangkitan dan bakteria. Bawang putih juga baik untuk detoksifikasi badan.

Akar Angelic (Danggui)

Danggui adalah herba perubatan tradisional Cina yang popular. Ia digunakan untuk merawat pedih ulu hati, kembung perut, kehilangan selera makan dan anoreksia, artritis, masalah peredaran darah dan insomnia.

Akar Licorice Cina (Gancao)

Gancao mengandungi lebih daripada 300 sebatian kimia dan flavonoid. Glycyrrhizin sebatian kimia yang paling aktif yang terdapat dalam akar licorice Cina telah dikaji kerana sifat perubatannya. 

Bahan fitokimia yang kuat ini terbukti dapat mengurangkan lemak badan, menyembuhkan penyakit ulser perut dan melawan jangkitan.

Bunga lawang (Bajiao)

Bajiao adalah rempah yang diperbuat daripada buah illicium verum. Ia dinamakan berdasarkan pelepah berbentuk bintang daripada mana biji rempah ini dituai dan mempunyai rasa yang mengingatkan kepada licorice. Ia kaya dengan sebatian bioaktif yang kuat, mempunyai kebolehan antiviral dan sifat antikulat. 

Ia dapat mengurangkan keradangan dan diketahui dapat membantu melegakan gejala menopaus. Kajian juga menunjukkan bahawa bunga lawang boleh membantu menyeimbangkan tahap gula dalam darah dan melindungi ulser perut. Ia juga boleh mengurangkan gejala kemurungan.

Akar Codonopsis (Dangshen)

Codonopsis adalah tumbuhan yang digunakan di China dan Korea untuk menambahkan tenaga penting, juga dikenali sebagai 'Qi'. Kadang-kadang digunakan sebagai alternatif kepada Panax ginseng. 

Codonopsis mengandungi bahan kimia yang kelihatan memperlahankan pertumbuhan sel kanser dan juga mempunyai kesan positif ke atas sistem imun badan.

Wolfberry (Gouqizi) 

Beberapa faedah kesihatan buah Gouqizi (atau goji berry) termasuk sistem imun yang ditingkatkan dan perlindungan daripada selesema, penurunan berat badan, antioksidan untuk mata dan kulit, mengekalkan tahap gula dalam darah, peningkatan testosteron, menyeimbangkan homeostasis badan, dan menguatkan tenaga badan.

Resipi bak kut teh halal 

Bak kut teh kambing 

Bahan-bahan:

1/2 kg daging rusuk kambing (kiub 50% daging, 50% tulang)
1.5liter air 
Uncang herba bak kut teh 
2 labu bawang putih 
1 sudu besar kicap cair 
1 sudu besar kicap pekat 
1 sudu besasr sos tiram 
Tauhu kering 
Cendawan enoki 
Cendawan shitake kering yang direndam 

Cara-caranya:
  • Rebus daging kambing dalam air mendidih untuk buang darah kotor 
  • Tukar air baru 1.5 liter dan masukkan uncang herba, bawang putih, cendawan shitake dan kambing. Tambah kicap pekat, kicap cair dan sos tiram kacau hingga mendidih. Tutup periuk dan biar mereneh selama 2 jam. Boleh juga pakai pressure cooker kalau ada. 
  • Bila dah empuk, masukkan bak kut teh ke dalam claypot dan tambah cendawan enoki dan tauhu kering.
@soyabelacan

Replying to @yuriz2010 Resipi Halal Bak Kut Teh ni sudah famous di kalangan kawan mualaf Aisha. Satu hari satu sis mualaf buat open house ada halal bak kut teh, kawan Chinese Muslim pergi terkejut rasa bak kut teh ni boleh rasa sama mcm guna 🐷 Sbb serious, lepas jadi Muslim, byk kedai yg kata halal pun xde rasa yg dulu. Tapi dia kata dia guna resipi mcm ni je. So Aisha pun belajar dan try. Mmg sesedap mcm dulu! Thank You Nur Aisha Lee bagi resipi. 😍 @tplfreshmeatsmy #TPLFreshmeats #freshmeats #TPLBangsar #chinesehalalfood #chinesefood #chineserecipe #chineserecipes #chinesemuslimfood #chinesemuslim #makanan #resipitiktok #resipi #kambing #cny #cny2023 #mutton #muttonlovers #bakkutteh #bakkuttehhalal #halalbakuteh #halalbakkutteh

♬ カタコト - sloppy dim

Bak kut teh lembu

Bahan-bahan:
1/2 kg daging rusuk lembu
2 labu bawang putih
Taste-Me Soup Spices Paste
Air secukupnya

Cara-cara:
  • Rebus daging rusuk bersama bawang putih dan uncang herba di dalam pressure cooker selama 1 jam atau sehingga empuk
  • Pindahkan ke claypot dan tuang sos kicap yang tersedia sekali dari paket Taste-Me. 

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. Senang nak masak kalau sudah jumpa herba bak kut teh halal.

    BalasPadam

Close Menu